Se tudi vi sprašujete, kako pomagati otroku v stiski?

Objavljeno v: Družina, Šola, Uncategorized | 0

kako pomagati otroku v stiskiOtrok v stiski vedno potrebuje pomoč. V današnji družbi hitenja, prezaposlenih žensk in pomanjkanja časa otroci plačujejo ceno. Otroku pade učni uspeh. Zato je najpogostejše vprašanje s katerim se srečujemo, kako pomagati otroku v stiski.

.

Vsak si želi, da bi bili otroci srečni, zadovoljni in zdravi. Ker pa si vsaka Duša izbere svojo pot učenja, so težave neizogibne.

.

Manjše stiske se vsakodnevno dogajajo in marsikatero od njih lahko preprečimo.

.

Kako pomagati otroku v stiski pa si preberite v nadaljevanju. Med drugim tudi, kako lahko otroku pomagate kot starš, stari starš ali vzgojitelj oz.učitelj.

.

.

Kako prepoznati najpogostejše znake otrokove stiske?

.

.

Nekateri od najpogostejših znakov otrokove stiske:

.

  • začne močiti posteljo ali čez dan ni več suh (odvisno od starosti),
  • spremeni vedenje – postane bolj miren, se čustveno umakne ali pa bolj nasilen, nestrpen,
  • učni uspeh pade,
  • ne more se zbrati pri učenju, poslušanju navodil, ne razume navodil in ne more izvršiti treh zaporednih napotkov (podobno stanje je tudi v času pubertete, ampak nima istega izvora),
  • otrok začne pretirano jesti,
  • se ”skrije” v knjige,
  • jok, slaba volja, nerazpoloženost.

.

Nekatere od teh ste gotovo že srečali pri svojem otroku. Tukaj pa se pojavi vprašanje, kako stisko občuti otrok?

.

.

Kako otrok občuti stisko?

.

.

otrok v stiskiStiska otroku pomeni neugodno, težko rešljivo stanje, stanje nemoči.

.

KRATKOTRAJNO STISKO otrok reši v nekaj minutah, urah, ali v enem dnevu.

.

DOLGOTRAJNA STISKA, ki je otrok ne zmore sam rešit, se nanaša na odnose do okolja in je nevarna za otrokovo fizično in duševno zdravje.

.

Otrokova stiska je lahko zunanja, vidna vsem, saj otrok ne da miru, dokler je ne razreši. Ali pa je stiska notranja, otrok jo (ne)hote skriva.

.

Opazijo jo predvsem tisti, ki preživijo z otrokom več časa ter starši ali stari starši. Ali pa vsi skupaj, vsak delček. Zato je smiselno sodelovati skupaj, v otrokovo korist….

.

.

Ali je otrokov učni uspeh povezan z dolgotrajno stisko, ki je odrasli ne opazite?

.

.

Seveda. Stres povzroči izločanje hormonov, ki otroku pomaga stanje preživeti. V tem primeru je aktiven instinktivni del možganov (1). Izloča se hormon adrenalin, ki poskrbi, da je telo lahko v akciji. Ko se otrok pomiri, se stanje adrenalina počasi vrne na mejo normale.

.

nervozen otrokČe je stiska pogosta ali dolgotrajna, prevelike količine adrenalina poškodujejo sprednji možganski del, ki je namenjen funkcijam razmišljanja, spomina, analiziranja, vsega, kar otrok potrebuje za učenje. Posledica: nezbranost, nezmožnost razmišljanja in pomnjenja….

.

Otroku pade uspeh. Večina odraslih reagira negativno, češ, naj se več uči, več dela ipd. Pritisnejo še učitelji….in otrok postane agresiven, nasilen do vrstnikov. Tako nastane drug problem, ki temelji na prvem.

.

Nastopi novo šolsko leto, nov učitelj/vzgojitelj otroka označi kot nemogočega ali težko učečega, prvi problem (ki je lahko nastal zaradi kopice razlogov, npr. neprimeren odnos vrstnikov, krivica, domače nasilje, zloraba….) pa nihče več ne vidi.

.

No, to je eden najslabših možnih scenarijev.

.

Ali vsaka stiska vodi v tako hudo stanje?

.

Ne, nikakor. Kadar je problem v mejah normale, se otrok nauči ali pa spozna moči in pridobi spretnosti, ki jih še ni poznal. Majhne stiske so del vsakdana, predstavljajo proces ZORENJA otroka.

.

.

Ali naj otroku vedno pomagate?

.

.

NE OLAJŠAJTE OTROKOM majhnih težavic. V premagovanju teh se lahko nauči toliko novega, kar mu bo pomagalo pri reševanju večjih in težjih situacij.

.

Ne preprečujte učenja, ki ga lahko otrok pridobi v majhnih stiskah. Spodbujajte ga, da pove, izrazi stisko, k razmišljanju, ukrepanju, ravnanju, ki je zanj dobro in ga zmore sam speljat. Spodbujajte ga, da naredi sam. S tem si otrok sam zgradi pot pozitivnega gledanja na situacije, ki jih ne pozna. Ker bo imel izkušnjo, da zmore rešit nekaj sebi v prid, da zna in zmore več, dobi zaupanje v lastne sposobnosti, vase (2).

.

.

Kako prepoznati vzroke za stisko otroka?

.

.

čustvena stiska otrokaČe želite pomagat otroku v stiski, je dobro prepoznati vzrok:

.

  • Ali se je v šoli soočil s prevelikimi zahtevami, jih ne zmore opravljat? Je doživel krivico s strani učitelja ali vrstnikov in je ne zna predelat sam? Je dobil slabo oceno?
  • Doživlja nadlegovanje sošolcev ali prijateljev?
  • Je bil zlorabljen?
  • Ali je doma deležen stalnega grajanja in se sooča s prevelikimi zahtevami in pričakovanji staršev?
  • Se starši prepirajo?
  • Gre prvič v vrtec?
  • Je najstnik(ca) nezadovoljen(a) s svojim izgledom? Ima slabo mnenje o sebi? Premalo samozavesti?
  • Ali se otrok sooča z notranjimi strahovi, ki jih ne zna izrazit?
  • Je dobil bratca ali sestrico?

.

.

Kako pomagati otroku v stiski, če ste njegov starš?

.

.

Otrok potrebuje pomoč, lahko pa mu pomagate na več različnih načinov.

.

Prvi korak je vedno OPAZOVANJE OTROKA. Kaj počne, čemu se izogiba, kaj se dogaja. Če se gre za šolske težave, vzpostavite stik z učitelji. Potipajte teren. Povejte kaj ste opazili, kaj vas skrbi. Sodelovanje lahko prinese veliko, vendar se ne zanašajte zgolj na zunanjo pomoč, saj so učitelji preobremenjeni in tudi njim kdaj kaj uide.

.

Drugi korak je seveda POGOVOR Z OTROKOM (3). Presodite, ali je dobro direktno vprašanje ali potrebuje otrok »pripravo terena«. Za nekoga je primernejši čas za pogovor sprehod. Takrat se glava prediha, fizično telo se sprosti in se lažje odpre. Postavljajte vprašanje, sproščeno. Tudi če takoj ne odgovori, vprašanje sproži določen miselni proces, ki otroku pomaga.

.

težaven otrokNajpogosteje pa se otroci sprostijo zvečer pred spanjem. Lahko predhodno POIŠČETE zgodbo ali pravljico, ki govori o pogumu, moči, srčnosti, skratka o človeških lastnostih, ki se vam zdijo pomembne. Lahko pa ga preprosto poslušate. Ne sodite o tem, kar vam pove. Ne obljubljajte mu, da boste že vi uredili. Samo poslušajte. Če je otrok mlajši, vam lahko NARIŠE, kaj se mu dogaja, kaj ga spravlja v stisko.

.

Tretji korak je seveda UKREPANJE. Če je otrokova stiska nastala zaradi zunanjih dejavnikov, na katere lahko vplivate, šola, vrstniki, potem poglejte, kaj se naj otrok iz situacije nauči in koliko mu vi lahko zares pomagate.

.

Otrok gleda svet in življenje s svojimi očmi. Na njegovo doživljanje sveta imate določen vpliv starši, nekaj okolica. Močno pa ga določa otrokov karakter, ki je razviden iz rojstne astrološke karte. Najpomembnejši vidik je vsekakor položaj Kirona, ki pove, na katerem področju je otrok najbolj ranljiv. Tam pogosto nastajajo največje stiske. Kako pomagati otroku v stiski, si lahko preberete TUKAJ.

.

In kako še ukrepati? Kako otroku pomagati v stiski, ga potegniti iz običajnega načina razmišljanja in delovanja? Kako mu odpreti širši pogled na njegovo dogajanje?

.

POIŠČITE nekaj, kar ga veseli, nekaj kar si je želel delati.

.

NAJDITE tisto, kar že zna dobro narediti in ga spodbujajte k napredku.

.

čustvene in vedenjske težave otrokPELJITE ga na izlet, lahko tudi nekam, kjer bo izkušal svoje telo (plavanje, Muzej iluzij, Hiša eksperimentov…).

.

VEN IZ VSAKDANJE RUTINE, naredita nekaj, kar običajno ne: pojdite po drugi poti v šolo ipd…

.

Včasih je dovolj, da gre NA POČITNICE k BABICI in DEDKU…

.

Pojdite z njim v naravo, na HRIB, kjer lahko vidi »svet od zgoraj«. (4)

.

Vprašajte koga za nasvet, prosite za pomoč svetovalce, ki so za to usposobljeni.

.

Če je otrok nezaupljiv in nagnjen k doživljanju sveta kot nevarnega, mu lahko pomaga STIK Z ŽIVALJO. Razmislite o domači živali, peljite otroka v živalsko zavetišče, opazujte kako reagira, naj si izbere žival. Pri tem ne računajte, da bo znal sam skrbeti zanjo, pri tem računajte na pomoč. Ob tem lahko razvijeta sodelovanje, ki bo dvignilo kvaliteto vaših življenj.

.

.

Kako pomagati otroku v stiski, če ste vzgojitelj v vrtcu ali učitelj v šoli?

.

.

Prepričana sem, da ste za osnovne otrokove stiske dobro pripravljeni. Zato je v vsaki skupini pogled dvojen: videti posameznika in videti skupino kot celoto.

.

pomoč učitelja pri otroku v stiskiNajprej je stanje potrebno PREPOZNATI.

.

Sledi POGOVOR. Vprašajte jih, kaj čuti, kako se počuti. Naj se izrazi. Naj otrok sam predlaga, kaj bi mu pomagalo.

.

Včasih je potrebno SOOČANJE dveh strani, MEDIACIJA, da se konflikti razjasnijo.

.

V skupini se pojavi kup stisk, ki jih vzgojitelji in učitelji v časovni stiski in želji ter potrebi po izvedenem programu lahko spregledate.

.

Zato ne pomaga nič drugega kot : VZEMITE SI ČAS.

.

Razmislite:

.

Ali so vsi otroci aktivni?

Ali kateri izmed otrok nikoli ne dvigne roko, ne sodeluje, če ga ne povabite?

Izkoristite čas med odmorom ali 2 minuti med uro za hitro socialno igro, ki bo hkrati razgibala možgane in vnesla veselje med otroke…

Ali vrstniki koga odklanjajo?

Ali imate v skupini prave vrednote medsebojnega spoštovanja?

.

.

In kako pomagati otroku v stiski, če ste njegovi stari starši?

.

.

Malce razvajanja, poslušanje brez debate, razumevanje, SMEHA in ogromno toplo srce. Imate čudovito sposobnost, da vidite njihovo Dušo, njihov najlepši in dragocen del. Znate dajat ne da bi kaj počeli. In, dovolj je da STE ob njih. DRAGOCENO. To je vse, kar potrebujejo zares. (5)

.

In nazadnje: kadar otrok dolgotrajno doživlja stisko in neuspehe, je morda čas, da pogledate globlje v družinsko dogajanje. Postavitve družinskega polja z Zdravljenjem družinske Duše pokaže zakoreninjene vzroke hkrati pa dobite dober vpogled, kako pomagati otroku v stiski. Situacija se lahko razplete ob razpletanju nevidnih vozlov iz preteklosti.

.

The following two tabs change content below.

Nataša O.Žurej

Nataša O. Žurej je energijska terapevtka in svetovalka na področju osebnega razvoja in družinskih odnosov, vodi delavnice Zdravljenje družinske Duše ter predavanja in meditacije.